Det blev mycket uppståndelse kring den stoppade etiketten på Ängöls Midsommaröl, som Systembolaget menade inte var tillräckligt måttfull. Fallet fick stor medial täckning med flera rikstäckande medier som rapporterade om saken. Ängöl överklagade sedan beslutet och fick rätt av Alkoholsortimentsnämnden.
I år kommer ölet ändå inte att släppas eftersom det är midsommar nu till helgen. Nästa år kommer däremot Ängöl kunna släppet ölet med samma namn och etikett (något som för övrigt gick bra även ifjol, det var först i år som Systembolaget reagerade mot etiketten). Alkoholsortimentsnämndens beslut går inte att överklaga så det här kommer nu att gälla.
Systembolaget själva menar att Alkoholsortimentsnämndens beslut kommer att kunna guida dem lite även i framtida beslut om etiketter. Tyvärr är det sällan som leverantörer orkar överklaga Systembolagets beslut. Att driva en process kan förstås vara kostsamt och tidskrävande men det kan också finnas fler anledningar.
Flera svenska leverantörer som jag har pratat med säger att man vill undvika att stöta sig med Systembolaget, eftersom man upplever att de som tar strid med dem blir bestraffade t ex genom att deras produkter väljs bort eller att de blir utsatta för mer byråkrati. Av naturliga skäl vill jag inte gå ut med namn på de som berättat om sådant, men de har alla gjort det oberoende av varandra och det har gått flera år sedan jag hörde det för första gången medan senaste gången var relativt nyligen. Jag står för att de varit trovärdiga.
Jag kan tänka mig att det här är en bidragande orsak till att inte fler överklagar Systembolagets beslut. Det är särskilt synd när Systembolaget själva säger att det är svårbedömt och att det ibland saknas tydlig praxis. Att få praxis för etikettsbedömningar handlar ju just om att få ställningstaganden från Alkoholsortimentsnämnden.
Alkoholgranskningsmannen, som är branschens egen granskare av alkoholreklam, menar i en kommentar till SVT att både lagen som styr detta och Systembolagets tolkningar av den inte har hängt med i utvecklingen. Ytterligare anledning att överklaga när man upplever att Systembolaget tar fel beslut alltså.
Mycket bra gjort av Ängöl att ta fighten. Hoppas fler orkar göra det. Det handlar inte bara om att utmana Systembolagets tolkningar, utan att skapa debatt, ny praxis och förhoppningsvis skapa rörelse mot en uppdatering av lagarna som styr detta.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar