Med planerad smygstart i september kommer Systembolaget att införa ett nytt nyhetssortiment som är tänkt att fylla luckorna mellan det fasta sortimentet och de mer exklusiva produkterna som lanseras i små partier. Anledningen är bland annat den stora nyhetstörsten hos konsumenterna och det kommer att införas för alla varukategorier, det vill säga inte bara öl utan även vin, cider och sprit.
Alla detaljer för det här nya sortimentet är inte spikade än men tanken är att smyga igång det till hösten med en första, mindre lansering den första september. Sedan kommer det få växa i storlek allteftersom man får in rutinerna och kan hantera allt det nya som detta innebär.
De nyhetslanseringar som finns idag, som brukar kallas små partier eller TSE, kommer finnas kvar och det nya sortimentet blir ett komplement till det med lika många lanseringar per år (20 st) och på samma datum. För oss kunder blir det alltså mest ett större flöde av nyheter och dessutom i fler butiker. Medan det som heter TSE idag fortsatt kommer att släppas i allt från 3 upp till ca 50 butiker beroende på produkt så kommer lanseringarna i det nya sortimentet nämligen att hamna i 50 till 250 butiker beroende på produkt.
På många sätt blir det som ett mellanting mellan små partier och fast sortiment. Tanken är att man ska kunna lansera en del produkter som inte riktigt passar in i små partier, där tanken är att det ska vara exklusivt. En till tanke med sortimentet är att göra fasta sortimentet mindre trendberoende genom att mätta en del av det behovet här. Det har väl knappast undgått någon att fasta sortimentet har blivit väldigt humletungt på ölsidan, på bekostnad av t ex mer klassisk brittisk och belgisk ale (eftersom de som slåss om samma sortimentsplatser som modernt humlad ale som det säljs mer av). Med ökad konkurrens för de mest populära stilarna kanske de inte slår ut de öl av mer klassiska stilar som slåss om samma platser. Liknande effekter kan säkert tänkas på vinsidan.
Det är alltså troligt att det kommer dyka upp en hel del IPA och annat humlestint i det här sortimentet, men det kommer förhoppningsvis också finnas plats för en del andra typer av öl som görs på kontinuerlig basis men som inte finns i fast sortiment. Min egen förhoppnings är att öl som Landlord, Saison Dupont, Boon Oude Geuze Mariage Parfait, Orval och så vidare kan dyka upp i det här sortimentet. Och vad gäller de IPA som släpps här kan man nog räkna med en större viktning mot tillverkarnas flaggskepps-IPA snarare än senaste frukt-IPAn.
Systembolaget siktar på att hålla ett visst säsongstänk i lanseringarna, så vi får nog se mer mörkt och maltigt till hösten och vintern samt mer ljust och friskt till våren och sommaren.
Fortfarande finns en del för Systembolaget att reda ut kring det här sortimentet, bl a kring hur inköpsrutine och liknande ska utformas. Exakt hur det här slår ut får vi se framåt hösten, men om den typen av öl som jag hoppas på får plats här kan man verkligen överbrygga det gap mellan fast sortiment och små partier som finns idag och få ett betydligt mer mångsidigt butikssortiment än vad som finns idag.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar