Tredje upplagan av Brewskival kan nu läggas till handlingarna och jag ska givetvis komma med mina egna intryck, reflektioner och åsikter om och från årets festival. Först tänkte jag dock ge er en intervju med festivalens initiativtagare, Marcus Hjalmarsson, som berättar om både årets festival och vad som händer med Brewski.
Vad tycker du om årets festival?
Fantastisk! Jättebra med väldigt fin uppslutning av både besökare och bryggare.
Det känns som det har gått bra fast vädret inte var helt och hållet med er i år?
Ja, det är ju det man går och räds lite över, det är ju just dåligt väder. Just nu [lördag kväll] står vi ju i regn och det är fantastiskt att se att de flesta människor stannar kvar ändå. Fast vi har haft jävla tur med vädret ändå, fredagen var kanon och halva lördagen var kanon, så summerat har det ändå varit bra väder.
Hur involverad har du varit i årets festival?
Vi har haft en general, Hanna Gustavsson, som har kunnat jobba med festivalen hela året så det är mycket bättre planerat i år. Jag har väl varit ganska frånvarande och kommit in de senaste två-tre veckorna och gjort punktinsatser. Vi är ett större team nu som Hanna håller i tyglarna för, och organisatoriskt är det mycket bättre nu. Jag gör mindre nu. Men allting måste gå igenom mig, allt måste godkännas av mig. Haha, nejdå, men det är mer uppdelat nu och därför blir det bättre organisatoriskt också.
Är det något särskilt som du tycker är extra kul med årets festival?
Jag tycker det är kul med vår nya foodcourt, vi har lite fler matleverantörer i år vilket ger ett större och mer varierat utbud av mat. Det tycker jag har varit skitbra och jävligt lyckat. Jag dricker ju inte något under hela festivalen så jag har inte provat någon öl, men det är många bra amerikanska bryggerier här men även bra svenska och europeiska. Jag tycker det här en hög och stabil standard. Det är många som säger att de inte druckit en enda dålig öl på festivalen.
Jag tror, och hoppas, att det här blir första året som Brewski inte behöver slänga in pengar i festivalen. Nu känns det hoppfullt att vi ska kunna vara en non-profit-festival som går jämnt ut ekonomiskt istället för att behöva gå minus. Man behöver några år för att etablera sig och jag tror att vi är där nu.
Hur går det för Brewski?
Det går bra, vi brygger på som fan. Vi har lanserat två öl i USA som är bryggda där och som fått mycket uppmärksamhet i sydöstra USA. Vi kommer fortsätta produktionen där planenligt, med vissa korrigeringar uppåt av volymen. Vi har ett väldigt nära samarbete med Tampa Bay Brewing Company där vi har haft deras bryggare över på vårat bryggeri och jag har varit över till dem i över en månad. Vi har lärt känna varandra och varandras filosofier, vi har gjort testbatcher tillsammans sida vid sida och nu har vi bryggt stort tillsammans sida vid sida. De förstår min bryggarfilosofi. Jag är ganska enkel av mig och mina profiler är enkla, och de förstår det. Jag testade Passionsfeber som är bryggd där och jag trodde fanimej att den var bryggd här. Så det är nära, det är i princip identiskt.
Av det som bryggs i Helsingborg, hur mycket säljs i Sverige och hur mycket går på export?
Ehm... fan, jag vet inte säkert hur siffrorna ser ut. Förra året var det 50/50, nu tror jag att det är mer på export.
Vad vill du brygga som du inte brygger idag? Vilken stil drömmer du om att brygga till perfektion?
Jag tycker ju fortfarande att pilsner är ett öl man skulle vilja bemästra. Men även stouts börjar bli intressant, jag var inte alls intresserad av det tidigare. Det börjar bli riktigt kul faktiskt. Men jag vill även utveckla berliner-konceptet, jag tycker det är jäkligt spännande. Efter att ha varit i Florida i en månad har jag sjukt mycket inspiration från de sura samarbetsöl vi gjorde där med bland andra Wakefield och Hidden Springs.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar