Till helgen arrangeras tredje upplagan av Uppsala Beer & Whisky Festival. Med 74 utställare och ett sikte inställt på att närma sig 10000 besökare börjar de verkligen etablera sig som en av Sveriges största ölfestivaler. Låt oss ta en liten titt på vad vi kan vänta oss till helgen.
Alla 74 utställare har förstås inte med öl eller whisky att göra, det finns även lokalproducerad tonic, mjöd, bröd, kaffe, skäggprodukter, ost, vin och cigarrer, men det börjar verkligen bli en respektabel skara ölrelaterade utställare. Den som brukar gå på en ölmässa eller två om året lär känna igen många, men det finns också några man inte ser så ofta. Till de sistnämnda hör en handfull av de minsta bryggerierna så som Den Bryggande Holländaren, Sahlins Brygghus, Geflebockens Bryggeri och Sälens Fjällbryggeri.
Ett stalltips är att spana in den lokalt baserade importören Artesenal som tar in många belgiska godsaker, bland annat Abbaye Des Rocs och Verzet. Det här är också festivalen då Oppigårds har premiär för sin New Sweden IPA, en modern IPA i New England-stil. Det är alltså en vidareutveckling på Blue Tuesday IPA och New Day IPA som nu har spikats till en fast öl.
Jag tror också att de lokala bryggerierna, så som Ångkvarn och Tempel, kommer bjuda upp till dans med lite roliga öl nu när det är festival på hemmaplan. Bland annat har Tempel hintat om en Merlotfatlagrad version av sin hallonsurstout Perdition.
Dessutom blir det Foodtrucksfestival, som är öppen för allmänheten, i samband med mässan med inte mindre än 10 olika foodtrucks på plats. Om du alltid har velat prova nitrokaffe har du chansen och de vegetariska alternativen ser ut att bli svårslagna i svenskt ölfestivalsammanhang.
Vi ses i vimlet!
0 kommentarer:
Skicka en kommentar