Idag skriver Alf Tumble på DN.se och undrar när vi ska tröttna på ny knasig öl. Den enkla motfrågan är förstås: Varför skulle vi tröttna på ny knasig öl?
I sin artikel beklagar sig Tumble över några öl i februarisläppen och antyder att de liksom är lite för mycket, lite för experimentella, lite för knasiga för honom. Avslutningsvis frågar han sig när vi ska tröttna på nya knasiga öl och frågar sig dessutom om nästa trend blir stor stark.
Häromveckan skrev han om hur tråkigt och enkelriktat Systembolagets ordinarie vinsortiment har blivit. Han fyllde samtidigt på med en separat artikel med förslag på vad som skulle kunna bredda sortimentet och göra det mer spännande. Tumble föreslår bland annat orangeviner och naturviner samt att man breddar med nya regioner och de klassiska regionernas mindre klassiska vintyper. Att första hylla och önska sig mer av dessa och sedan antyda att experimentell öl skulle vara en tillfällig trend rimmar lite illa. Dessa viner är ju nämligen inte heller helt traditionella och har säkerligen växt fram genom att vinmakare gått emot det etablerade och provat nya saker. De gjorde något knasigt, helt enkelt.
Ända sedan småbryggeriernas uppsving drog igång med att Fritz Maytag köpte Anchor för över 50 år sen har experiment med nya ingredienser och metoder varit en central del i rörelsen. Det handlar inte om att göra något för att det ska vara knasigt, utan för att utforska nya sätt att göra en god slutprodukt. Det finns definitivt enskilda bryggare som gör saker utöver det vanliga med sin öl för att det ska vara knasigt eller för att det ska vara en gimmick. Men branschens samlade mentalitet är ändå "låt oss se vad som händer när vi gör så här".
Så här har det varit i 50 år. I början låg det otestade inte särskilt långt ifrån det traditionella och det fanns inte särskilt många bryggare. Idag finns tusentals nyfikna bryggare med fem decenniers ständigt testande bakom sig, utöver den samlade bryggarkunskapen från det traditionella Europa. Det är klart det blir lite knasigt ibland.
Lika klart är det att det här inte är något som är på väg bort. Det är en inneboende del av rörelsen och själva rörelsen är inte på väg att försvinna. Att kunder börjar tackla av på det extrema nyhetsprovandet händer naturligtvis, men tillströmningen av nya öldrickare är stor, och det ligger liksom i sakens natur även för många av dessa att utforska och prova mycket nytt. Om något kommer efterfrågan öka.
Knasiga öl som blir dåliga försvinner från marknaden. Knasiga öl som blir bra blir kvar. Fatlagrad stout var knasigt en gång i tiden. Liksom "färdigfruktad" berliner weisse. Liksom svart-IPA. Liksom... ja, ni fattar. Det kallas utveckling.
Väl rutet!
SvaraRaderaBra retur :-)
SvaraRaderaKunde inte instämma mer.
SvaraRadera