För tre år sedan införde Systembolaget lanseringar till fasta sortimentet fyra gånger per år istället för två som man använt tidigare. I samband med det ändrade man också produkternas garanterade tid på hyllan från ett år till ett halvår. Nu ändras garantitiden till nio månader och vi tar såklart en liten titt på varför och vilka konsekvenser det får.
Ändringen kommer efter önskemål från leverantörssidan. Det har ansetts vara för svårt att etablera en produkt och för osäkert om den ska finnas kvar på sikt eller inte. Dessutom har det bara varit två månader från den första utvärderingen till att produkten får (eventuell) förändrad butikstäckning eller eventuellt försvinner ur sortimentet, vilket har varit svårt att jobba med för leverantörerna.
Med förändringarna i systemet kommer nya produkter få garanterad hylltid i nio månader. De första tre månaderna utvärderas inte produkten alls, utan utvärderingen sker under månad 4-6 efter lansering och först efter nio månader träder resultaten av dessa i kraft. En öl som lanseras i mars kommer alltså att utvärderas under perioden juni - augusti och resultatet av utvärderingsperioden träder i kraft i december.
Det här får flera effekter. Att varje ny produkt får stanna längre betyder att det blir lite färre nya produkter i varje släpp för att hyllplatsen ska räcka. Svårare att ta sig in i sortimentet, lättare att få stanna kvar, alltså. Vilket i sin tur väl knappast är något som är bra för de mindre bryggerierna. Enligt en bryggare jag talat med var det inte heller något Systembolaget talade särskilt högt om när de presenterade ändringarna.
Att utvärderingsperioden förskjuts bör däremot kunna lösa ett problem jag har påtalat förut. Nämligen att öl som säljer bättre än väntat i början, när det inte räknas, sen kan bli slutsålda när utvärderingsperioden drar igång. Med tre månader från lansering till att utvärderingen börjar hinner leverantören anpassa sig bättre till efterfrågan och risken att straffas av att sälja för bra i början minskar därmed.
På det hela taget tycker jag att ändringarna är rimliga. De nackdelar som de medför kan, och bör, man lösa på andra sätt. T ex genom att differentiera olika butikers utbud mer så att det totala sortimentet som finns på någon hylla blir större, även om det på varje enskild hylla fortsätter vara lika stort som idag.
Här finns dock ett annat problem som ligger på leverantörssidan; ölen tar slut alldeles för fort. I min butik har t ex DesignBrew och Old Tom lanserats som fasta nyheter, men ölen tar genast slut och datum för återkomst skjuts hela tiden på framtiden.
SvaraRaderaDet verkar med andra ord som att bryggerierna/leverantörerna tar på sig en offert som de egentligen inte klarar av, vilket medför att hyllan gapar tom månad efter månad. Samma sak med Bernard Mixpack för en tid sedan...
Kommer vi få hyllor som står tomma i nio månader nu bara för att bryggerierna inte kan uppfylla kraven i offerten på X antal flaskor? Det känns ju så där liksom...
Systembolaget anger en förväntad halvårsvolym som (jag tror) att leverantören är skyldig att kunna leverera. Jag känner till flera fall när den volymen varit grovt underskattad, vilket lett till tomma hyllor trots att leverantören tagit hem det som Systembolaget begärt. Det är ju just i detta fall som det slagit tillbaka mot leverantören, då de tagit hem det som begärts och sen stått utan flaskor att sälja när ölen börjar utvärderas.
RaderaSå vitt jag förstått handlar det alltså snarare om att offerterna inte stämmer särskilt bra överens med verklig efterfrågan.
Tack för svaret! :) Det är ju faktiskt en rimlig situation men det är ju tråkigt för bryggerierna! Jag hade en diskussion om just detta med en kompis härom dagen och vi blev inte kloka på det...
Radera