Det är mitt i natten när Marcus Hjalmarsson låser upp portarna till den gamla slakterilokalen som byggts om till bryggeri. Han går direkt in till maltkrossen och börjar mala till dagens första bryggning. Sen rullar det på med inmäskning, lakning, kok och så vidare, till långt in på morgonen. Sen görs allt om en gång till. Med en dubbelbryggning fylls en tank. Samtidigt buteljerar man från en annan tank, och så rullar det på. Törsten efter Brewskis öl är stor och måste ständigt släckas.
-Jag börjar kl 04 varje morgon. Jag älskar de där första timmarna då jag är här själv och telefonen är tyst. Det är mycket lättare att vara produktiv då, berättar Marcus.
Tillsammans med några till driver han Brewski i ett industriområde i södra Helsingborg. Bryggeriet har inte varit öppet i mer än ett drygt år och redan har de fått in två öl i Systembolagets fasta sortiment och exporterar till Danmark, Spanien, Italien och USA. Fler länder står dessutom på kö men just nu hinner de inte ens brygga till efterfrågan. Nya tankar är på väg vilket kommer höja kapaciteten och Marcus klurar på en lösning för att utvidga bryggverket med ett till kärl vilket skulle kapa några timmars arbetstid vid en dubbelbryggning.
Det frikostiga användandet av frukt i ölen, så som Mangofeber DIPA och Passionsfeber IPA, har vunnit stor gunst hos kunderna. Men frukten är inte helt problemfri.
-Det än nog ingen överraskning för folk att frukten kostar en hel del att köpa in men det är nog inte lika många som tänker på att det blir mycket mer oanvändbart bös i tankarna och därmed mer öl som går till spillo. Jag blir själv förbannad när jag går in på Systembolaget och ser vad vår öl kostar, men egentligen borde vi nog ta ännu högre priser för fruktölen, avslöjar Marcus.
På sikt vill han ta fram nya öl att brygga året runt och skala ner fruktölen till säsongslanseringar. Förutom kostnaderna varierar också frukten mycket i kvalitet vilket i förlängningen gör att ölen varierar i kvalitet, på ett sätt som de själva inte kan råda över. För det är alltid riktig frukt som används, om än i form av puré eller juice.
-Essenser ger mer förutsägbara och stabila resultat men också en mer enkelriktad smak. Riktig frukt ger en bredare smakbild eftersom fler smakämnen kommer med. Jag har gjort några experiment med att blanda olika essenser men det blir inte som jag vill ha det, berättar Marcus.
-Att vi överhuvudtaget började med frukt berodde på att jag inte kunde få tag på den humle jag ville ha. Då fick jag ta till frukt för att få fram de smaker jag sökte. Nu när vi faktiskt får tag på de där humlesorterna skulle jag kunna få fram de smaker jag vill åt utan att använda frukt men nu har fruktölen blivit så stora, fyller han i.
Öl som Twisted Twin och Herr Hemlig, som Marcus gjorde på den tiden han jobbade på Höganäs, är bra bevis på att han kan brygga utmärkt öl utan frukt.
-Det jag vill lära mig mer om är att brygga mörka öl. Jag har några samarbetsbryggningar på gång som jag nog kan lära mig en del av, avslöjar han.
Just samarbetsbryggningar har blivit en stor grej för Brewski. I februari och mars kommer Marcus resa till USA för flertalet samarbeten, främst i Florida, och flera andra samarbeten med mer närbelägna bryggerier är i planeringsstadiet. På bryggeriet i Helsingborg har han sedan några månader tillbaka också en till bryggare att bolla med. Fredrik Fölster må vara ung men har bland annat en bryggeriteknisk utbildning, en praktik på Brekeriet och en anställning på Rådanäs på sin meritlista. När jag kommer tillbaka till bryggeriet mitt på dagen är det just Fredrik som avslutar dagens andra bryggning, medan de övriga medarbetarna Alfred, Robin och Mariana sköter buteljeringen.
Även om det på ytan ser ut som en daglig lunk råder ingen stiltje i utvecklingen. En vägg ska slås ut för att utvidga maltrummet medan andra rum ska rustas upp för att bli kontor och kallager. Om det blir behov finns också ett rum som med lite renovering kan husera fler tankar. Den gamla slakterilokalen kräver lite kärlek för att bli bra som bryggeri.
-När vi fick tillträde till lokalerna var det fortfarande blod och gammalt djurfett lite överallt. Vi fick sanera och kakla om flera väggar. Kommunen var inte till någon större hjälp, de trodde inte på oss i och med att det redan fanns ett bryggeri i stan. Nu när de märker att vi gör bra ifrån oss har de däremot blivit lite mer behjälpliga. Det var slitigt som fan i början med allt det där. Det vill jag aldrig göra om, säger Marcus med en menande blick mot en av de gamla väggarna där kaklet fortfarande är något slitet.
Till hjälp redan från början har distributören BeerMe varit, och Marcus pekar särskilt ut Markus Tybell som i ett tidigt skedde trodde på och vågade satsa på Brewski. Men det var inte helt villkorslöst.
-Tybell sa att om jag kunde leverera 80 % av min öl till dem och följa hans instruktioner till punkt och pricka så skulle jag lyckas. Det är jag glad att jag gjorde. Jag hade hoppats på att sälja omkring fem till tio tusen flaskor i månaden till Systembolaget vid det här laget. Nu ligger vi på 50 000 flaskor i månaden. Organisering är kanske inte min starkaste sida så jag behöver folk kring mig som är bättre på det, säger Marcus med ett leende.
Med så hög efterfrågan både i Sverige och utomlands ser framtiden lovande ut. Det finns också många spännande framtidsplaner, men så mycket mer än så får inte avslöjas här och nu. En sak kan man i alla fall slå fast. Det blir spännande att följa Brewski framöver.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar