I somras skulle det in en ekologisk saison på storflaska i Systembolagets fasta sortiment. Den lanseringen vanns till slut av Saison Dupont Biologique som vi haft ynnesten att hitta på hyllorna sedan juni. Tvåan i offertprovningen fick istället ett limiterat släpp i ett av höstens exklusiva släpp. Det var nämligen Remmarlövs The Farmer som var tvåa i provningen. Att prova vinnaren och tvåan sida vid sida var alldeles för intressant för att låta bli. Var det rätt öl som vann?
De två ölen är förstås rätt så lika på papperet eftersom båda passade in bra i Systembolagets ramar för den här lanseringen. Samma stil, ungefär samma alkoholhalt och dessutom gjort med ekologiska råvaror. En påtaglig skillnad är att Remmarlövs saison har bryggts med spelt.
Jag inledde min provning med den för mig lite mindre bekanta The Farmer från relativt nya Remmarlöv Gårdsbryggeri. På bryggeriet jobbar bland andra Hampus Olofsson som var känd för att göra bra öl redan på den tiden då han bara bryggde hemma. The Farmer är en stiltypisk klassisk saison med fina fruktiga smaker och en tydlig kryddighet, kanske extra accentuerad av spelten, med en härlig pepparton. Beskan är ganska mild, på ett behagligt vis.
Saison Dupont anses av de flesta vara saisonernas saison. Biologique är lite annorlunda, åtminstone i alkoholhalten, men ligger smakmässigt inte långt efter originalet. Den tydligaste skillnaden mot The Farmer ligger i humletonen och beskan, där båda delarna får ta betydligt mer plats i Duponten, vilket också gör att smakbalansen blir något annorlunda. Kryddigheten får istället så tillbaka något.
Här uppstår en situation där Systembolagets stelbenthet i inköpsprocessen blir väldigt, väldigt tydlig. Det här är nämligen två mycket bra öl. Om jag måste välja så väljer jag också Dupont, men det är bara på grund av Systembolaget som det sker ett val. Varför kan inte båda finnas i fasta sortimentet? Visst, nu fick Remmarlöv åtminstone en limiterad lansering men ölen är bra nog för att finnas i fasta. Det skulle förbättra både utbudet och skapa bättre konkurrenssituation. Om hyllplatserna är ett hinder kan man helt enkelt göra så att en de enskilda butikerna har antingen den ena eller den andra, men inte båda.
Ja, rätt öl vann, men det här är ett tydligt exempel på att "tävlingen", det vill säga inköpsprocessen, borde göras om. På en fri marknad skulle både dessa öl ha en plats på hyllorna. Det är synd om Remmarlöv som gjort en bra produkt men inte får nå ut med den på marknaden. Och de är inte ensamma om att drabbas av det ödet.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar