Förhandstitt på Systembolagets nya butikskoncept

, , 5 kommentarer

Just nu testar Systembolaget ett nytt koncept för butiksinredningen i butiken i Gränby Centrum i Uppsala. Jag svängde förbi under dagen och fick en liten guidad rundtur av den som är ansvarig för konceptutvecklingen. Det är fortfarande många detaljer som kommer förändras innan det lanseras på full skala men testbutiken ger ändå en bra överblick över tänket. Dessutom har man implementerat den nya indelningen av öl som jag skrev om tidigare.

Det nya konceptet handlar mycket om att man ska se produkterna istället för att se volymerna. Den största och tydligaste skillnaden är att butiksinredningen går i vitt, istället för den färgkodade inredning som används idag med rött vid rödvin, gyllengult vid öl och så vidare. Designen känns modern och skandinaviskt avskalad, med mycket vitt och mycket omålat trä. Min första tanke var att det blir svårare att hitta men det är nog bara en vanesak. Däremot gör det just att man sätter mer fokus på produkten.

Detaljtänket finns överallt. Allt från små kragar att sätta runt kvartspallarna för att göra det snyggare, till att man har WiFi i butiken för att man ännu lättare ska kunna använda mobilen för att hitta det man söker. Det är också mer handikappanpassat med bl a hörslingor och skyltar som är lättare att läsa för synskadade. Detaljerna är för många för att lista upp här, men på det stora hela många bra förbättringar och vad jag kunde se ingen försämring. Dessutom verkade personalen i butiken väldigt nöjd med förändringarna.


Den nya modellen för hur man kategoriserar och sorterar öl är också implementerad i butiken. Jag tycker det funkar bra även i praktiken. Just för butikssorteringen är det egentligen bara att man delar upp och sorterar in lager och ale efter tre underkategorier som märks. Sedan finns också den mer precisa stilen, exempelvis mild eller IPA, angiven på hyllkantsetiketten men det sorteras inte efter denna. En annan ändring i hur man sorterar öl är att hyllor och stuvar med hela lådor inte längre står för sig, utan hyllorna är "insprängda" bland stuvarna där det passar in med den alfabetiska sorteringen. Det gör det också lättare att hitta det man letar efter.


En annan nyhet är att det blir en tydligare plats för att hämta beställningar, med en egen liten uthämtningsdisk i anslutning till ett rum med de plockade beställningarna (som annars står i en hylla på det stora lagret). Smidigare för både kund och personal, vad det verkar. 

Den nya kategoriseringen av öl kommer att införas till sommaren. Det nya inredningskonceptet dröjer dock troligen till 2017. Förutom för butiken i Sickla som kommer utgöra ytterligare en testbutik. 

Ser ut som att det kommer bli både enklare och trevligare att shoppa på Systembolaget i framtiden.

Nedan följer lite mer bilder från butiken. Det är som sagt en testbutik och allt i det slutliga konceptet kommer inte bli som det ser ut i Gränbybutiken just nu.







5 kommentarer:

  1. En undran: Ser ut som att det fortfarande saknas bryggeriets namn på hylletiketterna, det var inget du hörde något om?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte riktigt säker på vad du menar. På alla hyllkantsetiketter på bilderna är bryggeriets namn utskrivet.

      Radera
  2. Hm, en aning skeptisk mot att skriva ut "Visste du att..."-skyltar för t ex enskilda bryggerier; har alla tillverkare detta eller vill man på något sätt lyfta fram somliga bryggerier före andra? ;) Känns inte riktigt i linje med märkesneutraliteten faktiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstod det som att det skulle finnas till alla om det är något som överlever teststadiet.

      Radera
    2. Då så. Kändes lite typiskt SB annars att propsa på neutraliteten i vanliga fall och sedan missa på en sådan grundläggande sak. :P

      Radera