I Systembolagets uppdrag ingår det att sprida information om alkohol och hälsa. Därför anordnade de idag konferensen Agenda 2015 med tema vägval för en hållbar hälsa. Med en blandning av svenska och internationella föreläsare som växlade mellan faktaspäckade föredrag och mer uppsluppna framläggningar kom man undan att göra det så stelt som man kanske kunde ha föreställt sig. Däremot missade de att diskutera hur nya trender så som ökande alkoholreklam inte har fått de effekter som förutspåtts.
Konferensen var öppen för allmänheten men det verkade som att de flesta besökare var från den akademiska världen, och jag var troligen den enda dryckesskribenten på plats. Utan att sammanfatta hela dagen tror jag att de flesta deltagare tyckte det var genomgående intressant. Någon direkt propaganda för Systembolaget eller restriktiv alkoholpolitik var det inte, även om mycket förstås var relaterat till folkhälsa eller beteendemönster.
En iakttagelse från dagen var att Denny Vågerö, professor i medicinsk sociologi vid CHESS på Stockholms Universitet, pratade om ökade hälsoklyftor och hur högutbildade har en högre förväntad livslängd än lågutbildade. Senare under dagen pratade Sören Holmberg, seniorprofessor på SOM-institutet vid Göteborgs Universitet, om förändrade beteendemönster kring alkoholkonsumtionen hos olika samhällsgrupper, och nämnde särskilt att högutbildade är de som dricker mest frekvent (därmed inte sagt att de dricker mest).
Med andra ord, samma grupp som dricker oftare har högre förväntad livslängd. Presenterat på en alkohol- och hälsokonferens ordnad av Systembolaget. Sug på den karamellen ett tag.
Det hela blev ännu lite bättre under en sorts intervju om träning med den gamla löparstjärnan Malin Ewerlöf. Hon är numera personlig tränare och på frågan om vad hon brukade rekommendera sina kunder kring alkohol och träning så svarade hon till moderatorns förvåning att hon sa åt dem att vara mer avslappnade kring sitt alkoholintag. Jag har en känsla att just den programpunkten inte riktigt fick fram de poänger som arrangörerna tänkt sig.
Allt som allt en rätt underhållande dag, men så är jag också akademiker. Det jag saknade var en problematisering av hur en del rådande trender så som ökad alkoholreklam och ökad tillgänglighet enligt "deras" argument borde öka alkoholkonsumtionen, medan den snarare ser ut att minska. Det hade blivit riktigt intressant.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar