Skottland visade sig från sin gråaste sida |
Det nuvarande bryggeriet i Ellon, som de flyttade till för bara tre år sedan, är redan av mycket respektabel storlek. Ett bryggverk på 10 000 liter som tillsammans med 15 stycken tankar på 80 000 liter och ett helt koppel tankar på 60 000, 40 000 och 20 000 liter ger en årskapacitet på omkring 15 miljoner liter öl är inte illa pinkat för ett bryggeri som startade 2007. Totalt har de 150 anställda i Ellon (alltså ej medräknat de som jobbar på Brewdogs barer runt om i Storbritannien och världen) och de har både ett fys-kem-labb och ett mikrobiologiskt labb.
Det bleknar ändå i jämförelse med det bryggeri som just nu byggs på tomten intill och planeras stå färdigt framåt slutet av året. Där hamnar bryggverket på 30 000 liter och den totala kapaciteten beräknas till 40-50 miljoner liter. Totalt beräknar de att investera 25 miljoner pund i det nya bryggeriet.
80000-literstankar |
-TV-serien har vi gjort för att på ett roligt sätt lyfta fram bra öl till en bredare publik. Det har aldrig handlat om att marknadsföra oss och våra egna öl nämns i stort sett aldrig i programmet. Nu har det ändå skapat uppmärksamhet för oss i USA och vi passar på att rida på den vågen och bygger ett bryggeri i USA. De som hört om oss genom TV-serien kommer nu också kunna prova vår öl och lockas in till hantverksölens förtrollade värld, berättar James.
En tomt är köpt i Columbus, Ohio där man planerar att bygga ett bryggeri med ungefär samma kapacitet som det nuvarande, för att förse den amerikanska marknaden med deras öl. Att exportera några större mängder av det som bryggs i Skottland var aldrig ett alternativ.
-Det finns otroligt mycket bra öl på den amerikanska marknaden och att slå sig in där med öl som tappat flera veckors färskhet på att transporteras över Atlanten vore en omöjlighet. Dessutom vill inte vi sälja öl som är äldre än nödvändigt. Att bygga ett bryggeri i USA blev det naturliga valet, fortsätter James.
Ohio är ingen större ölstat, i Sverige är det främst Hoppin' Frog vi känner till därifrån, men ligger geografiskt bra till i östra delen av Midwest-regionen. Därifrån når man att distribuera både Midwest och östkusten utan alltför omfattande avstånd och deras marknader är gissningsvis lättare att slå sig in på än i det bryggeritäta västra USA.
Martin Dickie |
I nästa del handlar det mer om själva ölen. Det hittar ni här!
0 kommentarer:
Skicka en kommentar