Så kallade beer weeks, då barer, butiker, bryggerier och restauranger ordnar en mängd ölevents i en och samma stad under en till två veckor, är en relativt vanlig företeelse i USA. Om en dryg månad får Sverige sin första beer week när ett gäng entusiaster i Göteborg drar ihop GBG Beer Week under den vecka i april som avslutas med En Öl & Whisky Mässa.
Istället för ett enskilt arrangemang handlar det alltså att få olika aktörer att ordna olika typer av ölrelaterade event i samma geografiska område och under samma vecka - så har man en Beer Week. Den här premiärupplagan av GBG Beer Week är tänkt som en smygstart inför kommande år. Det är trots allt dags redan den 17 april och det hela blev officiellt i helgen.
Göteborgsområdet får nog anses ha Sveriges mest aktiva lokala ölscen, med två ölfestivaler, ett flertal pubar av hög klass och kanske framförallt en stor mängd duktiga lokala bryggerier. Att Sveriges första organiserade ölvecka skulle hamna här kommer knappast som någon överraskning. Initiativtagare till veckan är Fredrik Berggren och Petur Olafsson som tillsammans med Stanley Wong och Tommy von Brömsen från En Öl & Whisky Mässa drar i trådarna för att organisera GBG Beer Week.
- Öl har verkligen utvecklats till en kultur där allt fler öldrickare sätter hantverket och smakerna i centrum. Vi tror stenhårt på att GBG Beer Week kan bli en av Nordens viktigaste och bredaste ölevenemang för både göteborgare och turister, säger Fredrik Berggren i ett pressmeddelande.
Nyligen hemkommen från San Francisco Beer Week där det ordnades över 800 event på tio dagar tror jag mig känna till en av nycklarna till att det här ska lyckas på lång sikt (och det både tror och hoppas jag verkligen att det gör). Jag tror nämligen att det gäller att få med sig fler aktörer än bara de som redan specialiserat sig på hantverksölet. Krogar som The Rover, Ölrepubliken, 3 Små Rum, Brewer's Beer Bar, Haket, Brewdog Bar samt de olika installationerna av Bishops Arms och Ölstugan Tullen hakar säkert på, men för att få ordentlig spridning gäller det att även fler krogar och restauranger kan lockas till att hålla event. Särskilt som svenska alkohollagar gör att bryggerierna blir begränsade i vilka sorts event de kan hålla och butiksevent är mer eller mindre begränsat till om någon vill göra ett folkölsevent.
I USA är det ofta ett lokalt och regionalt fokus på ölveckorna men jag hoppas att GBG Beer Week också blir en plats där våra fantastiskt duktiga importörer vågar ta plats. De flesta kommer ändå vara på plats för att delta på En Öl & Whisky Mässa i slutet av veckan.
Sen är det förstås upp till oss på konsumentsidan att dyka upp och visa att Sverige är redo för en riktig ölvecka.
PS. GBG Beer Week kan följas på webben och på Facebook.
Man in the Moon firar 30 år med en storslagen ölfest
11 timmar sedan
0 kommentarer:
Skicka en kommentar