Öltyp | Försäljningsvolym i liter | Försäljningsvolym i procent |
Ljus lager |
212 334 768
|
91,78 %
|
Ale |
10 995 915
|
4,75 %
|
Mörk Lager |
4 666 173
|
2,02 %
|
Veteöl |
1 383 327
|
0,60 %
|
Porter/Stout |
1 237 048
|
0,53 %
|
Specialöl |
675 896
|
0,29 %
|
Spontanjäst öl |
48 057
|
0,02 %
|
Summa |
231 341 185
|
100 %
|
Utifrån det här kan vi se att 8,22 % av den sålda volymen är något annat än ljus lager. Nu är det inte så att all ljus lager bryggs av stora bryggerier eller att alla andra öltyper bryggs av små bryggerier. Till exempel utgör Falcon Bayerskt ungefär en fjärdedel av försäljningen av mörk lager och de två varianterna av Guinness utgör tillsammans en dryg tredjedel av försäljningen av porter och stout. Ändå ger det nog en liten fingervisning om hur stor del av marknaden som de mindre bryggerierna har vunnit tillsammans.
Som kuriosa tittade jag också på hur stor del av respektive kategoris försäljning som utgörs av dess fem toppsäljare. De siffrorna är 20,4 % för ljus lager, 16,4 % för ale, 53,6 % för mörk lager, 70,8 % för veteöl och 59,2 % för porter/stout. (Specialöl och spontanjäst öl tar jag inte med eftersom det finns så få sorter av dessa i fasta sortimentet.)
0 kommentarer:
Skicka en kommentar