För att försöka reda ut några av alla nya frågetecken som har uppstått kring det lokala sortimentet i och med de senaste dagarnas debatt i sociala medier, som startade med Brekeriets pressmeddelande, hörde jag av mig till Systembolagets presschef Lennart Agén som har svarat på några frågor kring det lokala sortimentet.
Har ni följt debatten som synts i sociala medier de senaste dagarna?
Ja, vi har följt och följer den fortfarande och vi har insett att vi har varit otydliga i vår kommunikation till de lokala producenterna. Det är något vi får jobba på att bli bättre med. Samtidigt uppmanar vi alla producenter som känner att det finns oklarheter i informationen till dem att ta kontakt med oss så att vi kan reda ut dessa oklarheter tillsammans.
Kommer ni bemöta den kritik som har kommit fram i framförallt sociala medier?
Vi kan tyvärr inte svara på alla frågor och kommentarer, det vore helt enkelt för omfattande, men vi kommer svara på de generella, vanligaste och viktigaste frågorna. Bland annat kommer vi bemöta de punkter du har tagit upp i en kommentar på vår Facebooksida [länk, ett svar har kommit upp efter vårt samtal, oklart om det är detta Lennart avser eller om det kommer mer]. Där gav du oss också en del jobb. När man kommunicerar i textform är det lätt att det uppstår missförstånd och vi kommer därför försöka ge få men utförliga svar.
Hur motiverar ni att producenter, som i Brekeriets fall, blir nekade att ha sina produkter på hyllorna i de närmsta butikerna baserat på tidigare försäljning?
I Brekeriets fall så har jag uppfattad det som att försäljning i Systembolagets butiker är en väldigt liten del av deras verksamhet. Som jag har förstått har också efterfrågan varit större än tillgången. Vi har en pågående dialog med Brekeriet med målsättning att lösa detta till allas bästa [Brekeriet har bekräftat att de kontaktats av Systembolaget].Villkoren för lokala producenter blir mer lika de som alla andra leverantörer måste förhålla sig till, nämligen att produkter som inte säljer tas bort från hyllorna. Precis som alla andra leverantörer kan även de lokala producenterna lägga in sina öl i det vanliga beställningssortimentet.
Hur kommer det att fungera för nya produkter, utan tidigare försäljning att basera ett beslut på?
Vi kommer generellt att köpa in dessa.
Är det inte märkligt att små producenter riskerar att bli utan en lokal marknad?
Systembolaget har inledningsvis köpt in alla nya öl som offererats. De öl som vi inte köpt in beror på att de inte haft någon efterfrågan, de öl som vi erbjuder i våra butiker, precis som övriga artiklar, måste ha en kundefterfrågan. Man ska inte heller glömma bort att den lokala marknaden även består av tex restaurangförsäljning, som brukar vara första steget in på den lokala marknaden.
Du har tidigare använt det lokala sortimentet som ett argument mot att gårdsförsäljning inte behövs. Blir inte den frågan aktuell igen nu när vissa producenter inte kommer kunna sälja sina produkter lokalt?
De produkter som har en kundefterfrågan kommer vi att erbjuda de svenska kunderna så utifrån det perspektivet ser jag ingen skillnad mot tidigare i den frågan. En producent som inte hamnar i butikerna har ju dessutom fortfarande också möjligheten att lägga artiklarna i beställningssortimentet och tillgängliggöra sina produkter den vägen. Och nya artiklar köper vi in, de vi tackat nej till är de som inta haft någon kundefterfrågan.
Någon ytterligare kommentar som du vill delge läsarna?
Dessa artiklar kan ju även köpas ju in inom ramen för FS (Fast Sortiment), TSE (Tillfälligt Sortiment Exklusivt), TSS (Tillfälligt Sortiment Säsong; påsk, oktober och jul). För de ”lokala och småskaliga bryggerierna” är det framförallt de två sistnämnda som är mest aktuella.
Man in the Moon firar 30 år med en storslagen ölfest
17 timmar sedan
Det ser allt mer ut som att proteststormen kanske varit lite överdriven initialt - åtminstone delvis på grund av att systembolaget inte helt lyckats kommunicera ut funktionerna i det nya reglementet till de lokala producenterna. Jag har läst en del av det som skrivits i bloggar och på facebook, och tycker att du är den som rakt igenom lyckats hålla en rätt balanserad nivå och på ett mycket informativt sätt försökt förtydliga bakomliggande fakta. Det är några (ingen nämnd) som svingat rätt våldsamt, det känns mer som ett allmänt "hat" mot systembolaget generellt än i själva "problemet" med de nya reglerna.
SvaraRaderaTack Johan!
Det som Brekeriet beskrev var nog helt enkelt droppen som fick bägaren att rinna över för många och så blir det väl lätt att man ger utlopp för alla möjliga frustrationer. Många har ju nu klagat på sådant som varit klart och offentligt sedan åtminstone 5-6 veckor tillbaka. Sen att det var just ett välrenommerat bryggeri som Brekeriet som klagat offentligt späder väl på det lite extra, hade det varit någon mindre känd bryggare hade det nog inte blivit riktigt samma reaktion misstänker jag. Som ölskribent på jakt efter många klick/läsare är det tacksamt att skriva om Systembolaget, det tenderar att vara populärt och kanske särskilt när det klagas.
RaderaMen jag tackar för berömmet. Det är alltid viktigt att kunna vara både objektiv och subjektiv, men åtskiljt så att säga.
Jag förstår fortfarande inte. Om en (mycket) liten producent säljer slut direkt som flaskorna kommer på hyllorna så är de fortfarande för små för att sälja på Systembolaget?
SvaraRaderaJag kan inte tala för Systembolaget, men jag tror svaret på din fråga är: ja, då är de för små för Systembolaget. De är väl inte intresserade av att hålla en hyllplats åt en öl som alltid är slut. Gissningsvis är väl en sådan öl också bättre lämpad för ett exklusivt T7-släpp?
RaderaMen överlag finns fortfarande många frågetecken kring det här, åtminstone för oss som gärna vill ha svar på alla detaljer :)
Det stora problemet är att vi kan ingenting planera. Vår ambition är att komma in i ytterligare tre butiker. Mer än så vill vi egentligen inte. Kan vi göra det kan vi faktiskt börja ta ut lite lön från verksamheten och efter en investering på nämare en miljon så tycker jag inte att det är alldeles för mycket begärt. Vi har varit hittills väldigt mån om att ölen inte ska ta slut på bolaget men om vi ska klara att leverera till fler butiker i samma takt måste vi skaffa mer utrustning, famförallt lagringstankar. Just nu är det minst fyra månaders väntetid på de tankar vi använder. Hade vi kunnat få till stånd en dialog med SB om en planerad släpp i en ny butik hade vi kunnat förberada i tid och se till att vi kunde leverera. Som det är nu med all hemlighetsmakeri har vi ingen aning vad som mommer att hända. Låt oss säga att helt plötsligt SB medger att det finns intresse i en 4:e butik om någon månad och kommer med en stor order med en gång. Vi kommer inte att klara av att leverera i den takten som behövs då vi har inte fått någon varsel, alla fyra butiker blir lidande vad gäller leveranser, vi får klagomål från SB att hyllorna är tomma och kanske försvinner från inte bara den nya butiken rätt snabbt men kanske några av dom andra med. Ett STORT steg tillbaka med andra ord.
SvaraRaderaSB påstår att det finns inget intresse för vår öl i en stad med 95 000 invånare bara 45km härifrån. Det är ren nonsens. Bara för att folk inte orkar ta sig genom deras krånglig sätt att markera sitt intresse i butiken betyder inte att 'mannen på gatan' inte skulle köpa vår öl om han fick se det på hyllorna. Om ingen gillar den sorters öl som vi brygger här (traditionell engelsk) varför har helt plötsligt Carlsberg efter 147 års lager bryggande bestämt sig för att ge sig in i leken?
https://www.youtube.com/watch?v=9p62nvbemF4
SB har sagt att vi ska få tillgång till fler butiker. varför kan vi inte ha en dialog och planera det? Varför måste det vara hemligt när eller *om* vi kan räkna med en expansion? Framförallt efter två års slit, stress och oro om jag kan se fram emot att börja ta ut lite lön någon gång.
Philip
Folkared 15