Häromdagen fick jag ett mail med ett erbjudande. Ett PR-företag ville köpa in sig i att publicera en artikel på Portersteken, med en länk till deras klient någonstans i texten, en så kallad sponsrad artikel. Jag vill därför passa på att säga att jag aldrig kommer tacka ja till något sådant erbjudande. Det ni läser här på Portersteken är alltid mina texter med mina åsikter, eller texter från inbjudna gästskribenter.
För att publicera deras artikel, som skulle handla om öl eller på annat sätt passa in i Porterstekens generella profil men någonstans i texten länka till deras klient, en kasinosida, skulle jag få 800 kr. Hyggligt mycket pengar för att bara publicera en text någon annan skrivit. 800 kr kan man ha en riktigt trevlig utekväll för, bjuda sin partner på en god middag för eller göra något annat kul. Att ni läsare är säkra på att allt innehåll är skrivet av mig och med mina egna åsikter alternativt av en gästskribent med dennes egna åsikter samt utan köpta länkar är värt mer än så.
Ja, jag har reklam på sidan, men det mina annonsörer köper är just en annonsplats, inte något redaktionellt innehåll. I den mån det passar undviker jag till och med att skriva om produkter från de som för stunden annonserar här.
Ja, jag tar emot varuprover av aktuella öl samt böcker, filmer etc relaterat till öl, men det finns ingen garanti att jag skriver om dessa bara för att jag fått det gratis. Om jag skriver om det framkommer det dessutom alltid i texten att det var ett varuprov.
Ja, jag tar emot bjudresor, deltagande på ölmiddagar och dylikt. De bjuder ofta på unika chanser att dels lära sig mer om ölvärlden (och därmed förhoppningsvis bli en bättre ölskribent generellt) och dels ger de förstås material att skriva om. Dessa bjudningar är ibland förenade med uttalade villkor att man ska skriva om upplevelser på resan (dock inte med förpliktelse om att skriva positivt) och då gör jag en bedömning innan om det kommer vara intressant att skriva om. Om inte, tackar jag förstås nej.
Att ta emot varuprover, bjudresor etc handlar om att hålla sig ajour i ölvärlden samt att få underlag och inspiration för nya artiklar, både till Portersteken och till de frilansuppdrag jag har. Att sälja reklamplatser handlar om att täcka kostnaderna för att driva Portersteken i dess nuvarande form med artiklar nästan varje dag.
Inget av det där är några konstigheter egentligen. Poängen är att jag kan göra allt det där utan att tumma på att allt innehåll på Portersteken är helt och hållet mitt eget. Så är inte fallet med sponsrade artiklar, och därför kommer jag aldrig acceptera sådana erbjudanden som det jag fick häromdagen.
(Och så antar jag att det är positivt att ölsidor anses tillräckligt intressanta för att ge den här typen av erbjudanden till.)
Krombacher storsatsar på buteljering
1 dag sedan
Jag har inte fått det erbjudandet - än - men jag är ju inte heller lika "stor" som Portersteken. Om artikeln skulle ha publicerats, hade de i sådana fall framgått att det var en "annons" eller åtminstone inte en Portersteken-original? Nu har ju inte jag sett något av den föreslagna texten, men det låter ju helt vansinnigt hur som helst.
SvaraRaderaI något av deras exempel på andra som publicerat deras artikel står det "Sponsrad artikel" längst ner.
RaderaDet är bra stt du inte låter dig sponsas av lika producenter.. Din ölblogg har mycket hög trovärdighet. En av de bästa ölbloggar som finns.
SvaraRadera