Det står nu klart att Åbro blir huvudsponsor för SM i hembryggt öl i tre år, med start i år. Det är tradition att SM-vinnaren får brygga sitt öl på ett kommersiellt bryggeri och vanligtvis har det rör sig om små hantverksbryggerier men de närmsta tre åren får vinnarna brygga sitt öl hos Åbro i Vimmerby.
– Det är glädjande att allt fler har fått upp ögonen för den fina traditionen att brygga sitt eget öl och dessutom gör det med en hög kvalitet. Vi vill stödja Svenska Hembryggareföreningens arbete med att bevara detta svenska kulturarv. Därför har vi valt att bli huvudsponsor för SM för hembrygd öl i tre år framåt, med start i år, säger Åbros VD Henrik Dunge i ett pressmeddelande.
En av följderna av att Åbro går in som huvudsponsor blir att de också kommer stå som värd när SM-vinnaren ska få brygga sitt öl kommersiellt. En bryggning om 30 000 liter med distribution över hela landet genom Åbros distributionsnät. Det blir alltså en betydligt större skala än tidigare vinnarbrygder, som har bryggts hos bland andra Oppigårds och nu senast hos S:t Eriks.
– Vi på Svenska Hembryggareföreningen delar målsättningen med Åbro om att
sprida kunskapen och öka intresset för den genuina konsten att brygga gott och
smakrikt öl. Med Åbro som sponsor får vi möjligheten att ta SM till en helt ny
nivå, nu när vinnaren får en möjlighet att brygga 30 000 liter av sitt öl som
sedan kommer att säljas på Systembolaget och på restauranger runt om i Sverige,
säger Jonas Carlfjord, ordförande på Svenska Hembryggareföreningen, i pressmeddelandet.
Det är alltså totalvinnaren i domartävlingen detta rör och inte
folkets val. I domarjuryn kommer Åbros bryggmästare Lennarth Anemyr att sitta med under dessa tre år. Man kan förstås ha vissa invändningar mot att en medlem av juryn har ekonomiskt intresse i utfallet. En annan intressant aspekt är att Åbros bryggverk lär vara optimerat för att brygga lageröl. Hur kommer de klara av någon av de mer excentriska ölstilarna? Tänk om en brettad öl vinner? Eller en suröl?
Nåväl, på det stora taget är det positivt att de stora bryr sig om de små. Även om detta säkert handlar om marknadsföring mer än något annat för Åbro är det ett styrketecken för svensk hembryggning att ett storbryggeri ser ett ekonomiskt intresse i detta. Den typen av utrustning och kunskap som finns hos Åbro är normalt inte alls lika tillgängligt för en hembryggare som hos mindre bryggerier, så för vinnaren blir det säkert en väldigt spännande chans. En sista spännande aspekt är att vinnaren knappast lär förbinda sig till att brygga på Åbro och borde kunna brygga hos någon annan om det finns andra bryggerier som ställer upp.
Julkalender 2024 lucka 22 – The Holy Grail Vega Bryggeri
5 timmar sedan
Det är sannerligen ytterst märkligt att Åbro har en representant i juryn. Om det inte är jäv så vet jag inte vad som är det.
SvaraRadera/Gustav Linder