Arnold gör ölreklam till SuperBowlsändningen, Nynäshamn gör mer samarbetsöl med SKA och Miller gör "bourbonöl". Det är som vanligt full fart i ölbranschen. Dessa och fler nyheter handlar den senaste uppsättningen av blandade smånyheter om.
Nynäshamn har fortsatt sitt samarbete med SKA och har i
veckan varit i Colorado för att brygga en ny samarbetsöl. Ölet ska heta
Wipa Snipa och blir en hybrid mellan witbier och IPA och är dessutom
kryddad med havtorn och enbär.
ØlKonsortiet, en butik i Aalborg med rykte om sig att vara Danmarks bästa ölaffär utanför Köpenhamn, meddelar att lägger ner verksamheten efter 9 år. Sista öppningsdagen blir 22 februari.
På annat håll på Jylland, nämligen i Aarhus, öppnar istället Fermentoren upp en ny bar. 20 kranar med bra öl utlovas. Öppning planeras till någon gång i mars.
Gävle blir senaste svenska staden att ordna en egen ölfestival. Gefle Ölsellskaps Finölsfestival arrangeras den 30-31 maj i Gasklockorna i Gävle. Den stora gasklockan ska husera svenska bryggerier och den lilla gasklockan ska husera internationella öl. Dessutom är tanken att ha ett utomhusområde.
Alltid drömt om jellybeans med ölsmak? Ja, nu blir det verklighet när Jelly Belly lanserar just en sådan. Säljer den bra kommer den dessutom bli en av deras ordinarie smaker.
Imorgon (29/1) är det BMD med Närke på Stora Örebro. Oklart om det fortfarande finns platser kvar. Två förrätter, en varmrätt, en efterrätt och Närkeöl till för 595 kr. Meny och bokningsinformation finns här (PDF).
Miller har gått ut med att de ska släppa ett bourbonsmakande öl vid namn Miller Fortune. Det lagras inte på bourbonfat men ska ha en smak som påminner påminner om bourbon. På 6,9 % är det lite starkare än Millers vanliga öl och lär ha tagits fram för att nå ut till nya delar av marknaden. Millers kommer också be krogar att servera ölen ur whiskyglas.
Fjolårets vinnare i hembryggar-SM, Anders Wendler, har i dagarna bryggt sin vinnande schwarzbier Casper Yolle Schwarz tillsammans med Jessica Heidrich på S:t Eriks. Anders har varit med länge i ölbranschen med tidigare anställningar på bl a Pripps och Spendrups och är nu bryggmästare på Nya Carnegiebryggeriet som slår upp portarna inom kort. Läs mer om bryggning i c/o Hops artikel från bryggdagen.
Snart är det dags för Super Bowl och som vanligt är det ett tillfälle för massiva PR-kampanjer. De amerikanska storbryggerierna satsar alltid hårt på sina reklamfilmer till Super Bowl och i år har Budweiser bland annat med Arnold Schwarzenegger i sin reklamfilm. Ryktet säger att Arnold får tre miljoner dollar för att ställa upp i reklamen.
Krombacher storsatsar på buteljering
1 dag sedan
0 kommentarer:
Skicka en kommentar