Såhär på en söndagseftermiddag tänkte jag ge mig på att se tillbaka på veckan som har gått. Påsköl, burkbashing, nya Mikkeller Bar och så St Patrick's Day har varit några av de större händelserna i veckans ölmediabrus.
Veckan började med att årets påsköl släpptes på Systembolaget. 15 stycken kom det och Sigtunas Dark Easter Ale är en av de som synts mest och bäst i bloggar och annan media under veckan. Den cyniske kan skylla uppmärksamheten på det omfattande utskicket av varuprover, men faktum är att även de flesta som provade den på Systembolagets nyhetsprovning höll den bland de bättre.
I slutet av veckan recenserades Sigtuna East River Lager i Nyhetsmorgon och fick fina lovord från Frithiofsson. Efteråt har diskussionen framförallt handlat om hur han och Steffo rackat ner på valet att sätta en mikrobrygd öl på burk, ytterligare ett tecken på att herrarna inte hänger med i utvecklingen.
Under lördagen var det stor öppning av Köpenhamns senaste ölnördsbar, Mikkeller Bar Stefansgade som lockade till sig tusentals besökare under dagen. De 1000 litrarna med gratis öl lockade säkerligen men tittar man på tapplistan för dagen inser man vad den stora publikdragaren var. Det har också öppnats en ölbutik i anslutning till baren på Stefansgade.
Och så har vi kommit till idag, den gröna dagen, St Patricks Day som i stora delar av Västeuropa och USA firas med stoutdrickande i mängder och mer eller mindre spexiga gröna kläder. Guinness flödar som aldrig förr i barerna denna dag som från början inte har speciellt mycket med öl att göra.
Det var veckan som gått det, nu vänder vi blickarna mot nästa vecka. Då kommer det bland annat bli nyhetsprovning på Systembolaget av aprilnyheterna. Håll korpgluggarna öppna!
0 kommentarer:
Skicka en kommentar