Ett samarbete mellan Skandinaviska Ölskribenters Förening och Linköping Beer Expo har lett till att jag och tre av mina skribentkollegor kommer att vara "ölvärdar" under årets festival. Denna satsning går ut på ge en utökad service till nyfikna festivalbesökare och vi ska göra vårt bästa för att guida dem inom den djungel som den svenska ölscenen växt till.
Det är Ulf Karlström, Magnus Bark, Jens Skrubbe och jag som kommer att finnas som värdar på festivalen, utmärkta i väl synliga, gröna t-shirts. Tanken är att festivalbesökare som vill ha tips från erfarna, insatta och oberoende personer ska finna den hjälpen hos oss och utifrån sin egen smak och nivå av nyfikenhet ska kunna få relevanta tips på nya öl att prova. En sorts guide in i ölets stora smakvärld för att hjälpa andra att hitta sin egen smak. En uppgift jag ser framemot med både stor spänning och ödmjukhet inför dess stora inneboende ansvar. Det gäller ju att guida utan att sätta ut pekpinnar.
Jag tycker det är spännande att en förhållandevis liten ölfestival som Linköping Beer Expo vågar satsa ordentligt på att nå ut till sina besökare på så många olika plan som möjligt. För min egen del hoppas jag också att det blir en unik chans att se en ölfestival ur ett nytt perspektiv och förhoppningsvis leder det till många spännande möten. Jag har visserligen jobbat som utställare på ölfestival förut, men då har man ju knappast varit i en oberoende roll. Då har jag bara haft de öl jag själv representerat att tänka på och mötet med besökarna blir betydligt mer säljinriktat. Den här rollen blir istället mer öppen.
På lördag nästa vecka får vi se hur konceptet faller ut. Kanske blir det något för fler festivaler att ta efter?
0 kommentarer:
Skicka en kommentar