En titt på Systembolagets lanseringsplan 2013 - vår

, , 5 kommentarer
2013 närmar sig med stormsteg och det känns därför påpassligt att börja titta på vad vi kan förvänta oss hos Systembolaget under det kommande året. Vi tar en djupdykning i lanseringsplanen och kikar på släppen för vår, sommar, höst och vinter. Först ut är såklart vårens släpp som kommer i mars.

Under 2013 gör Systembolaget två stora ändringar i sitt system. Dels slopar de sina årstidssläpp för att istället utöka de fasta släppen till fyra istället för två, som tillsammans med kortare utvärderingstider och kortare garanterad tid på hylla blir som en sorts hybrid mellan dagens fasta släpp och årstidssläpp. Dels inför de en ny sortimentsmodell som innebär att man slopar dagens modulsystem och istället inför sortimentsmixar och butiksstorlekar som ska göra att den enskilda butikens utbud blir mer anpassat till efterfrågan från dess kunder och följa försäljningen mer dynamiskt. Mer detaljer om detta kan ni läsa i denna artikel.

Det här betyder också att det blir lite mer invecklat att beskriva i vilka butiker och för att undvika allt för stor förvirring tänker jag helt enkelt låta bli att beskriva i vilka butiker de hamnar. Istället kommer jag att ange hur många butiker de hamnar i initialt. Vinnarna av några av dessa lanseringar är redan offentliggjorda och kända genom diverse källor och dessa har jag skrivit in i listan (inpassningarna mot lanseringarna har jag gjort själv, det finns inte nödvändigtvis källor på att det verkligen är de lanseringsplatserna de vunnit).

Segment - Ursprung - Beskrivning - Antal butiker - Förväntad halvårsvolym (liter) - Öl
Lager (burk) max 5,9 % -  internationell - "Mycket ljus, mycket lätt, sleek can" - 355 - 270 000 
Lager (burk) max 5,9 % - Sverige - "Craft-inspirerad, 33 cl" - 253 - 400 000 - Sigtuna East River Lager 
Lager (flaska) max 5,9 % - Europa - "Glutenfri" - 54 - 35 000 - Zatec Gluten-Free Beer
Lager (flaska) max 5,9 % - ej angivet - "Mycket ljus och lätt stil, 250 ml" - 152 - 180 000 - Jenlain Blonde N°5 
Lager (flaska) min 6,0 % - Tyskland - "Dubbelbock" - 98 - 35 000 - Spaten Optimator 
Ale (flaska) max 5,9 % - Storbritannien - "Modern ale" - 408 - 55 000 - Thornbridge Jaipur IPA 
Ale (flaska) - USA - "Pale ale" - 34 - 8 000 - Lagunitas New Dogtown Pale Ale 
Ale (flaska) - Australien/Nya Zeeland - "Craft" - 73 - 15 000 - Epic Armageddon IPA 
Ale (burk) max 5,9 % - USA - "Craft" - 152 - 16 000 - Oskar Blues Dale's Pale Ale 
Övrig öl - Belgien - "Traditionell kriek" - 20 - 1 000 - Boon Oude Kriek
Premiär för svensk mikrobrygd på burk alltså, tillsammans med ett gäng humliga godingar och en härlig dubbelbock. Det verkar som att Dale's Pale Ale fått den amerikanska burklanseringen trots att det efterfrågades max 5,9 % och den är på 6,5 %. Jag klagar inte. Dessutom ska det bli mycket spännande att se vad det blir för kriek vi får, det har jag saknat sen Cantillon Kriek försvann. Kul också att en så pass bra öl som Jaipur hamnar på hylla i alla butiker, då får man en till bra öl man vet att man kan falla tillbaka på oavsett var man handlar.

5 kommentarer:

  1. Vad kan tänkas komma på Ale (burk) Sverige?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte hört något om det, men gissningsvis blir det något från Brutal Brewing (Spendrups) eller Backyard Brewing (Carlsberg). Något i stil med Hale to nothing, kan jag tänka mig. Eller så kanske Sigtuna plockar den med, när de nu ändå är igång med att leverera burköl.

      Radera
  2. Sven-David Svensson16 december 2012 kl. 09:15

    Jag börjar bli trött på Systembolagets ständiga lanseringsändringar Knappt så har man hunnit vänja sig vid nuvarande lanseringsmodell (vår,sommar,höst och vinter)förrän de ändrar igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag förstår din tanke med ständiga förändringar, men själv tycker jag att det rör sig om ständiga förbättringar. Med det här systemet kommer ju inte en säsongsöl som visar sig bli jättepopulär plötsligt att tas från hyllan bara för att dess säsong är över.

      Radera
  3. Sven-David Svensson16 december 2012 kl. 17:08

    Jag har inget emot förändringar bara det blir till det bättre för kunden. För mig som kund är det rätt jobbigt att hålla reda på alla släpp samt på vilka butiker som de finns på.Dessutom så har jag missat många släpp Det har hänt att många säsongsöl har tagit slut långt innan säsongen är över. Det beror på att Systembolaget offerat för lite. Samtidigt är man rädd för att ligga med för stort lager som måste säljas ut med nedsatt pris.

    SvaraRadera