Man finner ofta Kjetil med ett brett flin i högsta hugg |
Nögne Ö:s India Pale Ale var både först ut på provningen och första ölen som bryggdes i bryggeriet i Grimsta. En aning vågat i ett land och i en tid där knappt någon kände till begreppet, men det har bevisligen gått hem.
-Vi har alltid varit måna om att behålla ölets integritet, berättar Kjetil, en IPA måste få vara lite stark och besk. Mångfald, kvalitet och drickbarhet är de andra grundstenarna i vår bryggarfilosofi. Det är bland annat därför vi inte filtrerar eller pastöriserar ett enda av våra öl. Det verkar ju märkligt att tillsätta alla dessa högkvalitativa råvaror för att sedan filtrera bort dem igen.
Med en något okonventionell provningsordning fick vi Imperial Stout som andra öl. En modern skandinavisk klassiker, minst sagt.
-Det finns så många imperial stouts som är goda, spännande och häftiga. I 5 cl. När man sen dricker 10 cl av dem blir det istället för beskt, för rostat eller för mycket av något annat. Vi tycker att man ska kunna dricka ett helt glas av vår öl. Helst ska man vilja ta ett till glas efteråt, avslutar han med ett skratt.
Medan vi fortsätter att smaka av Citrus Hystrix IPA, brygd med bergamotblad, och Python Pilsner som jästs ut med champagnejäst filosoferar Kjetil om vad hantverksöl egentligen handlar om.
-Craft beer handlar inte bara om ölen och bryggerierna i sig . Det handlar också om att sprida information, interagera med människorna i vår omvärld och förmedla vad det är vad vi håller på med.
Flera av de öl vi provade kom från deras lagringstank nr 7, som är helt dedikerad till att göra nya, experimentella öl. Förutom att ölen i sig för det mesta blir populära uppskattas tanken även bland bryggeripersonalen.
-Alla på bryggeriet går helt upp i våra tank7-projekt. En tappdag är aldrig så rolig som när vi tappar öl från tank 7.
-Har ni tänkt på att vår logga är väldigt enkel, frågar Kjetil. När vi skulle börja trycka upp material kom vi plötsligt på att vi inte riktigt hade någon logotyp eller grafisk profil. Vi kom väldigt hastigt på det här med vårt ø. Ingen trodde det skulle funka, men det har visat sig bli en etikett som är lätt att känna igen och en stark symbol för oss. Numera är vår logotyp något som tas upp på designkurser som ett exempel på en enkel men stark logotyp.
Femte ölen i glasen blir India Saison, ett öl man gjort i samarbete med det australiska bryggeriet Bridge Road. Ett mycket uppfriskande öl med härliga toner av både estrar och humlig fruktighet.
-I India Saison har vi bara använt de aromatiska australiska humlesorterna Galaxy och Stella. Vi var faktiskt det första bryggeriet utanför Australien som någonsin använde Galaxy.
Det blev frågestund lagom till det sista ölet, Imperial Rye Porter, och vi undrade hur mycket Kjetil var inblandad i den dagliga verksamheten nuförtiden.
-Jag är inblandad i alla nya öl och i alla kvalitetskontroll men jag hinner inte brygga så mycket som jag vill längre. Jag tog och bryggde en hel del i somras och det kändes väldigt bra. Det var nästan som terapi för en stressad själ, men jag har så mycket annat att göra att jag inte hinner med bryggningen mer än ibland.
Jag passade också på att fråga hur de såg på de andra mikrobryggerierna i Norge som följt i spåren som Nögne Ö plogat upp.
-Det är jättekul att det kommer allt fler hantverksbryggerier. Vi är inte konkurrenter, snarare allierade. Framgång för en föder framgång för alla. Vi försöker samarbeta med de andra där vi kan. Inte bara kring ölbryggning utan även kring marknadsföring och försäljning. Bland annat är vi några bryggerier som gått ihop och försökt gjort en fatlösning så att pubar ska kunna ha en kran som roterar mellan olika norska mikrobrygda öl.
Avslutningsvis vill jag dela med mig av något som Kjetil upprepade många gånger under denna timme, och något som stämmer väldigt bra in på honom: "You can't hold a good man down."
Kjetil höll också en master class om sina sake, något som jag själv missade men som du kan läsa mer om här.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar