Så här tomt blev det bakom Sigtunas monter när Lars försvann på intervju |
Jag: Hej Lars! Berätta för läsarna om vem du är och din roll hos Sigtuna.
Lars: Jag är från början sälj- och marknadsansvarig men är även delägare och har varit med under nästan hela resan. Jag kom in vid 2007 (Red: Sigtuna Brygghus grundades 2005) då det väl fortfarande var lite av ett hobbybryggeri och därifrån kommersialiserade vi hela verksamheten. Jag har väl varit en av de drivande sedan dess, tillsammans med Peter, Kennet och våra anställda som kommit in efter hand, som t ex Mattias. Jag har jobbat mycket mot Systembolaget och så förstås med försäljning till krogar. Vi har ju fått en del lanseringar på Systembolaget, levererat, fått fler lanseringar och så vidare, och det utgör väl 90 % av vår försäljning.
Jag: Ni har ju fått två lanseringar till vårsäsongssläppet den första mars, Vårlager och East Coast IPA. Vad jag har förstått så är Vårlager er East River Lager under annat namn och East Coast IPA är Summer IPA under nytt namn?
Lars: Ja, Vårlager och East River Lager är i princip samma öl. Det stämmer också att East Coast IPA är samma öl som Summer IPA. Vi tyckte att den var så bra att vi ville fortsätta med den. Sedan efterfrågade ju Systembolaget en öl med sådan karaktär, så varför inte försöka få in den igen? Systembolagets sortiment är ju lite "udda", så vi får ju anpassa oss efter det. Det är ju enda sättet för oss att få ut vår öl så vi får försöka matcha dem där det finns passande lanseringar.
Jag: Har ni några fler lanseringar på gång, utöver de två till vårsläppet?
Lars: Vi har fått in två påsköl och förmodligen blir det även en påsköl från St Eriks som bryggs hos oss. Från oss kommer det vara en IPA och en ale i mer brittisk stil på 4,5 %. Systembolaget har ju börjat efterfråga lite mer alkoholsvagare öl. Det är ju kul med lanseringarna, men det krockar också litegrann med vårlanseringen, så vi får se hur vi löser det. Det blir ju att använda ytterligare ett skohorn så att säga, men det är klart att vi ska leverera. På sikt är det ju bra för oss att arbeta in öl i de återkommande säsongssläppen. Nästa år kanske vi inte får någon lansering i vårsläppet och då är det ju skönt för oss om vi har inarbetade påsköl att erbjuda.
Jag: Efter nyår kommer man ju kunna beställa lokal öl per flaska till sin butik. Planerar ni att lägga upp specialöl som bryggts i mindre batcher, som t ex CPH Black Oak eller blir det för mycket logistiskt arbete?
Lars: Ur logistiksynpunkt är det ingen fara så i princip skulle vi kunna göra det, men jag tror inte att vi kommer att göra det eftersom vi säljer ut sådana öl väldigt snabbt ändå. Det finns ingen anledning för det för oss helt enkelt. Däremot ser vi ju framemot att kunna erbjuda vårt standardsortiment, som idag bara ligger i lokala butikerna och inte når ut riktigt, till hela Sverige.
Jag: Ni har ju byggt ut ganska mycket i år. Har ni börjat känna er hemma i det nya bryggeriet?
Lars: Jodå, nu funkar allt och vi är uppe i full produktion. Jag skulle tro att vi hamnar på en årskapacitet på omkring 700 000 liter nu. Teoretiskt skulle utrustningen nog klara omkring 800 000 liter. Det är inte så mycket kostym att växa i faktiskt och det finns inte så mycket ledig yta i bryggeriet att placera ny utrustning på. Tar vi fram skohornet kan vi nog klämma in några till tankar i alla fall , men det kräver ju också en nyinvestering. Allt man kan få in höjer ju produktionskapaciteten (Red: En kombitank á 4000 liter ökar kapaciteten med i runda slängar 50 000 liter per år) och efterfrågan verkar inte ha mattats än.
Jag: Tack för intervjun Lars!
Inom kort så lägger jag också upp en lite längre intervju med Micke Mårdstam, en av Wicked Wines delägare, som berättar lite mer om Mohawk och planerna för 2012. Glöm inte att gilla Porterstekens nya sida på Facebook för att alltid få de senaste uppdateringarna.
Nice interview Johan! Great to hear that Sigtuna is doing so well it is already nearing max capacity :)
SvaraRaderaBra intervju, kul att se att du utnyttjade Blogghörnan :)
SvaraRadera