Det har ju nästan varit lynchstämning på vissa ställen kring släppet av Cheap Thrills, men osäkerheten och okunskapen har också flödat vilt så jag har skaffat lite svar så att vi kanske kan ha en lite mer sansad debatt. Egentligen är det ganska enkelt. Systembolaget är ett monopol och kan inte själva säga nej till en produkt för att de finner den olämplig. Märkesneutralitet gäller även i detta avseende och det är även reglerat genom EU hur ett monopol får bete sig. En del av er kanske minns att de vägrade sälja alkoläsk i början av 90-talet men blev sedan tvungna att ändå göra det på grund av ovanstående anledning.
Dock så måste produkter ändå följa svensk lag och det är där det börjar komma in en del restriktioner. Framförallt är det marknadsföringslagen, alkohollagen och konsumentverkets föreskrifter för marknadsföring av alkoholhaltiga drycker som är aktuella. Att Founder's Breakfast Stout återkallades förra året berodde ju på att det strider mot alkohollagen att skildra barn och ungdomar i marknadsföring av alkohol. Det var alltså inte Systembolagets eget påhitt, de följde bara lagen. Även i fallet med Ocean Glenn no 5, som fick trycka om sina etiketter så att det inte stod "Kamraterna" med stort K. Detta beror att man inte får koppla alkoholprodukter till sport (K:et i IFK Göteborg står för just Kamraterna, och det är också ett av klubbens smeknamn). Glenn no 5 är inte det enda öl som fallit på detta. Jag har också för mig att det var en liten tvist huruvida Agwa de Bolivia, en likör med bland annat kokablad i, skulle få lanseras i Systembolagets beställningssortiment men jag vet inte hur det gick med det till slut.
De anser inte att Cheap Thrills bryter mot någon lag och därför skulle de inte heller kunna stoppa en lansering av den. Många, däribland jag själv skulle jag tro, har åberopat policys osv i jakten på att stoppa Cheap Thrills men de har alltså inget med produktlanseringar att göra på det viset. Systembolaget verkar alltså inte ha gjort något fel i detta. Att maila dem och klaga kommer därför inte vara särskilt produktivt skulle jag tro, däremot kan man ju höra av sig till Spendrups och uttrycka sitt missnöje över produkten och kanske också höra av sig till alkoholgranskningsmannen och/eller konsumentverket och be dem granska Cheap Thrills.
Angående ryktena om att Flying Dogs öl skulle ha stoppats från lansering så har jag frågat chefen för Systembolagets inköpare om detta och han kände inte till det, men medgav att det kunde ha hänt innan han började jobba på inköpsavdelningen för tre år sen. Han påpekade också att konsumentverket ändrade sina föreskrifter om saklig information för två år sen och det skulle eventuellt kunna vara så att citatet "Good people drink good beer" inte var okej innan ändringarna. Med gällande lagar och föreskrifter verkar det dock inte vara något problem med varken Flying Dogs tagline "Good people drink good beer" eller Cheap Thrills ariant, "Good beer for good people".
Jag hoppas att det gav lite svar till er, det har det i alla fall gjort för mig. Nu tänker jag sluta gnälla på Cheap Thrills och istället lägga min ölenergi på att stödja hantverksöl istället.
Julkalender 2024 lucka 21 – Corsendonk Chrismas Ale
9 timmar sedan
Skönt att läsa ett sansat inlägg i den här debatten.
SvaraRaderaDet mest upprörande när det gäller Cheap Thrills är ju ändå innehållet i burken.
Mjo, hade det varit ett öl från Oppigårds eller Närkes så hade det nog inte riktigt blivit samma liv kring det. Kanske handlar lite om revirmärkning på nått vis, i och med att Spendrups vill få det att framstå att Cheap Thrills skulle smaka något?
SvaraRaderaJag tänker nog inte ens spendera 7,90 för att pröva den.
Då undrar man ju varför FlyingDog inte har med sin tagline på dom flaskor som sålts i butik? Har gjort en privatimport från dom via Wickedwine ska bli spännande att se om taglinen är med på dom 4 olika flaskorna. // David
SvaraRaderataglinen står inte med på de Snake Dog IPA som jag köpte från beställningssortimentet (dock så står det med på kartongen men inte flaskorna).
SvaraRadera