Detta är en fortsättning på en intervju med Peter Forss från Sigtuna Brygghus. Läs del 1 här.
En annan liten grej var att man kikat på olika modeller av 33cl-flaskor att buteljera på. Först tyckte man att longneckflaskor, som t ex Oppigårds och Slottskällan använder, skulle passa bra men så var det någon finurlig rackare på bryggeriet som kom på att man inte kunde ställa två sådana pallar på varandra i en långtradare. Därför skulle det innebära att distributionskostnaderna skulle bli omkring 90 000 kr högre per år jämfört med en flaskmodell som man kunde ställa två pallar ovanpå varandra med. En sådan besparing är ju som ni förstår betydande för ett mindre företag. Modellen man sedan beslutade sig för är den flasktypen som Ace of Spades buteljerades på.
Ekonomiskt sett så var Peter mycket glad över att Sigtuna skulle presentera en betydande vinst på den kommande bolagsstämman, efter att ha gått i förlust varje år förutom de första två. Att man går med vinst löser förstås inte alla ens ekonomiska problem. Likviditeten (betalningsförmågan) kunde vara lite strulig ibland. Som ett exempel tog Peter upp kostnaden för att köpa malt. När man beställer malten så tar det ju dels ett tag innan den levereras, sen tar det ett tag innan man använt all malt i bryggningen, sedan ska ölen jäsas ut och lagras en period och slutligen säljas, så det kan ta ett tag innan man får igen pengarna man lagt ut på malten. Peter menade också att likviditeten blev ett större problem ju mer man växte eftersom man då behöver ligga ute med större summor hela tiden. Även här var samarbetet med Galatea positivt eftersom de inte hade några problem att gå in och lägga en förskottsbetalning på en batch av St Eriks.
Jag var lite nyfiken på hur det gick till med de kontraktsbryggningarna, obevandrad i ämnet som jag är. Kommer Stefan och Jessica till bryggeriet varje gång det ska bryggas av deras öl? Nejdå, de brukar bara vara med de första bryggningarna för att presentera och köra in sina recept, sen är det Sigtunas bryggare som sköter bryggningen av deras öl. Testbryggningarna skedde på andra ställen, dock skulle det ges lite bättre möjligheter för dem att testbrygga nya öl hos Sigtuna i och med att det gamla, lite mindre bryggeriet blir lite mer tillgängligt när det nya bryggeriet kommer igång.
Vi pratade lite kort om svenska bryggeriers internetliv och hur Peter såg på saken. Han tyckte att Facebook blivit ett väldigt bra sätt att nå ut till de som är intresserade. Även om det inte alltid är så mycket stoff man kommer med så är det flera tusen som läser deras uppdateringar. Överhuvudtaget så var Peter väl medveten om att mycket informationsförmedling sker över internet nuförtiden och jag måste säga att de är ett föredöme på att använda sig av detta. Lite på samma spår så nämnde jag även att det skulle vara kul om vi nästa vår kunde köra en ölbloggarträff likt den vi nyligen hade på Slottskällan och Peter var mycket positiv till det. Senare i samtalet refererade han till det som om det redan var bestämt att vi skulle ordna det.
Det var nog alla intressanta delar som jag minns av samtalet. Peter kommer jag dock träffa igen om bara någon timme. Jag har nämligen inte provat Stockholm Syndrome så jag kommer definitivt svänga förbi Sigtunas monter på Beer Expo. Mindre än en timme kvar. Nu kör vi!
Man in the Moon firar 30 år med en storslagen ölfest
4 timmar sedan
Har inte Sigtuna pengar till malt? Hur ska det då bli öl?
SvaraRaderaGustaf
Mjo, öl blir det ju uppenbarligen, men som sagt så kunde det vara svårt att alltid ha de likvida medel man behöver. Även om man som företag har stora tillgångar så kan ju mycket av det vara uppbundet så att man inte har så mycket pengar i kassan som man kan röra sig med. Det är nog inte Sigtuna ensamma om i mikrobryggarsverige.
SvaraRadera