I diskussionen som uppstod efter inlägget om inköpsprocessen kom en nygammal frågeställning upp: Ska Systembolaget verkligen bestämma vilka öl Sveriges mikrobryggare ska brygga? Det är väl inte direkt så att de faktiskt tvingar någon, men det blir en snarlik effekt då de sätter upp relativt snäva smakbeskrivningar av öl de önskar köpa in. Det är väl oftast så att bryggarna inte har ett öl i sin vanliga repertoar som stämmer in utan får lov att brygga ett nytt öl som passar in i dessa beskrivningar för att ha en chans att få in öl på hyllorna. När Systembolaget efterfrågade två singlehopöl till det kommande vårsläppet var det ju en hel hög bryggare som satte sig och bryggde sådana.
Vore det då inte bättre om våra svenska bryggare kunde brygga det de själva känner för och ändå ha en rimlig möjlighet att ta sig in på Systembolagets hyllor? Jag tror att vi alla kan enas om att svaret på frågan är ett rungande ja. (Eller?) Därför hade jag hoppats att vi kunde försöka spåna fram en bra idé för att lösa detta och förhoppningsvis kunna skicka in ett väl genomtänkt förslag till Systembolaget.
Min egen tanke var att man helt enkelt slopar smakbeskrivningarna när man efterfrågar svensk mikroöl och nöjer sig med t ex våröl, sommaröl, höstöl, julöl för säsongssläppen och stilar (IPA, weissbier osv) till fasta släppen, utan några större specifikationer. Bryggaren får sedan motivera varför just det ölet är ett sommaröl och under provningarna bedömer man hur väl ölet når upp till motiveringen. Fördelarna är ju alltså att bryggarna slipper anpassa sig till Systembolaget för att få in sina öl. Ett problem att lösa är ju förstås att kan bli svårare att få en objektiv bedömning och jämförelse. Men nog borde väl de som jobbar med offertprovningar vara så duktiga att de kan jämföra kvaliteten på två öl trots att de är av skilda stilar?
Vad tror ni? Är problemen med detta tillvägagångssätt för stora för att det ska fungera? Kan man komma runt dem? Har ni kanske några helt andra förslag för att lösa problemet?
Krombacher storsatsar på buteljering
1 timme sedan
Det intressanta är att smakbeskrivningarna för de större släppet är helt riktade på att det ska sälja, alltså väljer då Systembolaget
SvaraRaderasom finns för att det just INTE ska säljas "volymer" att ändå göra det mest "logiska", man väljer att ta in produkter som säljer i högre utsträckning och väljer betydligt mindre volymer av produkter DOM anser sig veta sälja mindre. Inget dom går ut med officiellt så klart.
Den direkta jämförelsen som är intressantast,
jämför mängden lanseringar av vin kontra öl per månad. Ditt förslag är vettigt i alla fall, det sjuka i allt är att ETT företag via FÅ (den s.k blindprovningingen vid finalprovning)personer väljer vad du & jag får på hyllan
Jag återupprepar min gamla käpphäst: Ta in mycket mer varor i sortimentet, minska modultänkandet, utbilda butikscheferna och ge dem mer makt över sortimentet.
SvaraRaderaDu menar alltså att vissa butiker skulle få specialinriktningar mot en viss varugrupp? Det är helt klart en intressant tanke, men kanske svårt att genomföra praktiskt. Systembolaget har ju redan ett väldigt stort sortiment. Kollade på ett av de stora bolagen här i Uppsala och de har totalt omkring 2000 artiklar. Känns som det borde vara svårt för dem att göra en drastisk ökning av sortimentet. En sådan förändring borde väl inte ligga i intresset för en alltför stor del av befolkningen heller?
SvaraRadera